Domnule Timotei Țurcanu, s-a încheiat primul tur al alegerilor locale. Ați participat, în calitate de candidat la funcția de Primar al Chișinăului din partea PNL, la maratonul dificil al concurenței neloiale, fapt pentru care PNL vă este foarte recunoscător. Ce ne puteți spune acum, după primul tur de scrutin?
În primul rând, aş menţiona atuurile echipei PNL, care au stat la baza deciziei pentru a participa la această competiţie electorală. PNL este unicul partid care are Viziuni, Strategii şi un Proiect de Ţară/o Idee Naţională, elaborate şi promovate în baza „alegerii grâului de neghină” şi a altor valori universale, precum: ADEVĂRUL, DREPTATEA, ORDINEA, MUNCĂ, CREDINŢA şi DEMNITATEA. PNL, prin declarații, prin conceptele programatice, prin acţiunile sale pledează permanent pentru aderarea R.Moldova la UE prin Unirea cu România – calea cea mai scurtă spre acest obiectiv major, dar şi puţin costisitoare. Posedând un astfel de capital intelectual, de care nu dispune nicio formaţiune politică din republică, echipei PNL nu i-a fost deloc dificil să elaboreze un PROGRAM realist, cinstit (nu populist sau demagogic, spre deosebire de alţi concurenți electorali), care propunea nu numai rezolvarea problemelor acumulate de ani de zile, dar şi soluţii, proiecte pentru asigurarea unui salt pentru dezvoltarea şi modernizarea Municipiului Chişinău.
Pentru noi acest lucru este principial. Despre aceasta vorbeşte şi sloganul nostru : „Noi suntem ALTFEL: cinstiţi şi curajoşi!”
Cu părere de rău, în situaţia în care ne aflăm, miza electorală a fost nu alegerea onestă a unui candidat cu potenţial, adecvat dezvoltării şi europenizării Municipiului Chişinău, ci lupta neloială pentru Putere, care permite accesul la posibilitatea de îmbogăţire pe baza patrimoniului neevaluat al Municipiului. În acest scop, clasa politică oligarho-cleptocratică, dar şi alte formaţiuni, susţinute financiar de Federația Rusă, au supus populaţia unor mari presiuni și manipulări: o publicitate costisitoare şi agresivă, o mass media de buzunar, promisiuni deşarte populiste, utilizarea resurselor administrative, şantaj geopolitic etc.
Sesizând această situaţie, am încercat să pun accentul pe developarea minciunii din programele unor contracandidaţi. Dar, iarăşi, spre regretul nostru, Dezbateri publice directe cu PD, PLDM, PCRM, PSRM, PL personal nu am avut, fiindcă nu se prezentau la emisiuni. Probabil că evitau întâlnirea publică cu ADEVĂRUL. Şvabii se tem de lumină.
Dar nici moderatorii de la posturile de televiziune împiedică libera exprimare, te încorsetează în întrebări, uneori excesiv de punctuale, având menirea să facă dezbateri formale și să consume timpul, ca să nu îți permită să explici pe înțelesul oamenilor sensul Programului şi viziunile conceptuale sau abordările concrete.
Dar cum apreciați prestația celorlalți candidați și programele, conceptele anunțate de ei în această campanie? În ce măsură, credeți, populația a înțeles mesajul PNL, formulat prin programul prezentat de Dvs. în fața oamenilor?
În linii mari, programele acestor candidaţi confirmau scopurile/miza: presiunile populiste, manipulări nerușinate, nesprijinite financiar, logistic sau legal. Şi, bineînţeles, lipsa de acţiuni concrete (în afară de concedierea tuturor funcţionarilor din Primărie), pentru a nu permite generarea şi dezvoltarea corupţiei în Primărie. Bineînţeles, cetăţeanul simplu, puţin informat, dă crezare și acestor promisiuni populiste, deghizate, căzând pradă modului lor de promovare.
Niciun candidat nu a putut da un răspuns argumentat la întrebarea: Cu ce investiţii veţi susţine realizarea programelor propuse?
Niciun candidat nu a propus un program complex şi viabil pentru dezvoltarea localităților afiliate, fără de care Chişinăul nu va căpăta niciodată aspectul european mult visat de toţi.
Dacă persoana unui primar se asociază cu un bun gospodar, atunci cetăţeanului simplu trebuie să îi explicăm calităţile principiale ale unui „bun gospodar” (fără de care acest Primar va fi bun doar pentru sine, pentru partid, pentru apropriaţii săi) : integritatea morală, competenţa în domeniile de infrastructură urbană şi construcţii, experienţa managerială. Din păcate, acest aspect este, practic, neglijat de societate.
Cu părere de rău, Mesajul PNL, formulat prin Programul nostru electoral, nu a avut mare ecou în societate din lipsa de mijloace mediatice şi financiare. Cu un simplu pliant, e greu să faci campanie electorală. Cu atât mai mult cu cât toate celelalte partide urăsc unionismul proromânesc şi sperie populaţia cu Unirea, iar PSRM (Dodon), chiar își anunţă intenția de a interzice unionismul.
Însă noi suntem cinstiţi şi curajoşi, vom continua cauza neamului românesc!
Care vor fi rezultatele acestui scrutin pentru Chişinău: Greceanîi sau Chirtoacă? Care sunt aşteptările electoratului pentru următorii 4 ani?
Indiferent de cine va intra câştigător în Primărie – fie Greceannîi, fie Chirtoacă, – lucrurile nu se vor schimba. Vor rămâne dezamăgiţi atât susţinătorii unuia, cât şi ai celuilalt. Chirtoacă – ştim – dansează sub muzica moşului şi – sub pretextul compromisului în interesul cetăţeanului – întră uşor în cârdăşie şi cu necuratul. Iar ”faptele concrete” sunt arhicunoscute.
Greceanîi, la cheremul capriciilor arogante ale şefului Dodon, se va împotmoli în lupta contra Clanului Chirtoacă, rămas să supravieţuiască în Primărie, cu o majoritate șubredă în CMC. Pentru îndeplinirea promisiunilor populiste nu-i vor ajunge mijloace financiare şi va da din nou vina pe factorul geopolitic nefavorabil. Şi tot aşa… În primărie va domina mai mult politicul, cu aceeași corupţia în floare, iar dimensiunile economică şi socială vor deveni secundare. Nu văd premize reale pentru a se schimba ceva în Danemarca noastră.
Ce credeți despre acțiunile și mișcările de mai departe ale Consiiliului Unirii, inclusiv în întreg spațiul românesc?
Consiliul Unirii, mişcare unionistă, fondat pe 29.02.2012, care întruneşte partide politice, organizaţii din segmentul asociativ şi persoane cu poziţie civică, participă, pas cu pas, la Opera de Reîntregire a Ţării Româneşti. Procesul este unul obiectiv, de interes naţional, are calea trasată de Declaraţia de Independenţă a R.Moldova din 27 august 1991. Până în prezent CU a organizat şi a realizat un şir de acţiuni şi manifestări publice, inclusiv cu participarea noastră, a mea, ca membru coordonator al CU, la alegerile pentru funcţia de Primar General al Mun.Chişinău, candidatură înaintată de PNL, membru al CU. În această perioadă de timp CU s-a consolidat ca unica mişcare unionistă, care are un Porgram vizionar (Manifestul Unioniştilor), iar pentru promovarea dezideratului naţional de aderare la UE, utilizând calea cea mai scurtă, eficientă şi puţin costisitoare, a propus Proiectul de Ţară – Reîntregirea şi Modernizarea Ţării prin implementarea Planului Marshall: România-R. Moldova 2018.
Modelul de Plan Marshall este elaborat în cadrul CU şi prevede implementarea sa printr-un, efort investiţional comun din partea României + R. Moldova + UE + SUA + a altor parteneri de dezvoltare + voinţa politică a elitei şi poporului R. Moldova şi României. Noi pledăm pentru semnarea unui „Pact pentru modernizare”. Suntem siguri că acest deziderat şi Proiect de Țară vor rămâne, în continuare, punctul de referinţă al CU şi steagul simbolic al unionismului.
Dvs. vorbiți foarte serios și consistent despre Mișcarea pentru o nouă Constituție a României, cum credeți că ar trebui să ne includem noi, unioniștii?
Fiind implicat în procesul politic, analizând mereu eşecurile în evoluţia/involuţia(?) a R.Moldova, ca stat, am ajuns la o ultimă concluzie, de ordin general, exprimată printr-o metaforă : Un imobil edificat într-o zonă seismică activă, pe o fundaţie necalitativ proiectată şi executată (şubrezită), are mare şansă de a se prăbuşi în orice moment!
Aşa stau lucrurile şi în societăţi /state. Mă refer la ambele state româneşti. „Fără o Constituţie cu adevărat Democratică, de calitate, creată şi aprobată prin implicarea nemijlocită a poporului, „fundamentul” pe care se sprijină statul,….naţiunea română se stinge” (Dr Florin Colceag).
În România, acest fapt este conştientizat de o parte a societăţii, cristalizată într-o Mişcare civică pentru Constituţia Cetăţenilor (MCC), promovând scopul stârpirii corupţiei. Primele bariere funcţionale în calea corupţiei şi a hoţiei din economia R.Moldova şi a României poate fi doar Nouă Constituţie a Cetăţenilor (autor Dr C.Cojocaru).
Prin iniţierea presiunilor (strângerea semnăturilor cetăţenilor pentru Proiectul Constituţiei; a seminarelor, conferinţelor; a acţiunilor stradale; etc.) asupra clasei politice de la guvernare, MCC impune votarea prin referendum şi adoptarea, în 2016, a Noii Constituţii a Cetăţenilor (pentru noi, preferabil, identice – pe ambele maluri ale Prutului, cu unele diferenţe specifice ?!).
Tot Noua Constituţie va reda legimitate proceselor prioritare de reîntregire şi redare a cetăţeniei românilor din stânga Prutului. În baza acestei Constituţii va fi replicat exact modelul german de unificare a statelor divizate de forţe externe.
Aducerea la cunoştinţa cetăţenilor R. Moldova a conţinutului proiectului Noii Constituţii a Cetăţenilor, aderarea la MCC şi o campanie de strângere a semnăturilor persoanelor cu cetăţenie română, pentru acest proiect, ar trebui să devină acţiunea de bază a Mişcării unioniste din R. Moldova pe perioada următoare.
Pentru sincronizarea acestor procese cu cele din România, ar fi bine venită şi presiunea organizată a cetăţenilor R. Moldova asupra guvernanţilor actuali, bunăoară Platforma DA, BUN-ul unioniștilor –, despre care și PNL a vorbit cu ani în urmă.
Pentru site-ul www.pnl.md și www.consiliul-unirii.ro