Pe marginea discuțiilor din cadrul ședinței grupului de coordonatori ai Consiliului Unirii din 27.01.2022
- Constatări și concluzii sumbre pentru perspectivele R.Moldova
Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” analiza multidimensională „Republica Moldova 2021. Raport de stare a țării”. Extras :
În esență, Republica Moldova nu a reușit să facă un salt cu adevărat calitativ în evoluția sa, iar problemele fundamentale ce țin de dezvoltarea țării (instituții slabe, guvernanță defectuoasă, economie vulnerabilă, dependență energetică completă, mediu înconjurător poluat, protecție socială ineficientă) au perpetuat și au dus la degradare totală.
În acest raport, experții au sesizat o legitate de durată multianuală caracteristică procesului politic de dezvoltare a Republicii Moldova, care sună ca un avertisment de rezonanță pentru guvernare și care specifică: „fiecare guvern nou se focusează pe măsuri cu impact imediat, cele mai dificile reforme fiind amânate pentru următorii ani, iar din cauza aproprierii noilor cicluri electorale acestea sunt amânate în mod cronic”.
În plan economic, nici după 30 DE ANI de independență, Republica Moldova nu a atins nivelul PIB-ului din 1990, astăzi PIB-ul reprezintă puțin peste ¾ din valoarea anului 1990.
Sub aspect social, peste ¼ din populația țării trăiește în sărăcie, înregistrând una dintre cele mai înalte rate a sărăciei în Europa de Est. Și diferențele sărăciei urban-rural sunt enorme: rata sărăciei absolute în anul 2020 era de 35,3% în sate, față de 14% în orașe.
Ca urmare, depopularea a luat proporțiile unui adevărat dezastru național, în decurs de 30 de ani de independență a statului, populația Republicii Moldova a scăzut cu un milion de persoane.
La capitolul Indicele de Percepție a Corupției, calculat de organizația Transparency International, Republica Moldova în permanență se clasează printre state cu nivel de corupție înalt, cu concluzia că, prin ritmurile înregistrate în ultimii ani de depășire a corupției, statul„are nevoie de 45-50 de ani pentru a ajunge la nivelul Estoniei”.
Și, în concluzie, este relevat:
„Ca națiune, Republica Moldova încă nu s-a realizat în forma unei comunități de oameni ce ar fi în deplin consens privind identitatea și istoria sa, dar, la fel de important, privind viitorul său.
Ca țară, Republica Moldova încă nu este în stare să-și impună suveranitatea pe tot teritoriul său, recunoscut internațional.
Ca stat, Republica Moldova încă rămâne disfuncțională sub multe aspecte, inclusiv în ceea ce privește pilonii fundamentali, cum ar fi instituțiile democratice, supremația legii și asigurarea unei baze economice stabile”.
La aceste concluzii adăugăm factorii politici :
PS : – Războiul hibrid : sunt războaie nedeclarate în care, esenţiale nu sunt doar slăbiciunile militare, ci, mai ales, cele societale, adică cele non-militare, pe care agresorul încearcă să le fructifice:
– tensiuni etnice, instituţii slabe şi corupte, dependenţă economică/energetică etc., comportă acţiuni diverse, de la terorism la propagandă mediatică, trecând prin acţiuni militare neregulate şi neasumate. Un stat slab este ţintă predilectă a unui război hibrid.
Războiul hibrid este agresiunea care, că o ciupercă, creşte pe un mediu deja carent pe care, treptat, îl ia în posesie. Doar că sămânţa e aruncată din exterior.
- Coloana a cincea – grup clandestin sau fracțiune de agenți subversivi, care încearcă să submineze solidaritatea unei națiuni, prin orice mijloace au la dispoziție (partide, mitropolia lui Vladimir, minoritățile manipulate, „cozi de topor”, diversioniști, provocatori, agenți de influență…). O tehnică de bază a coloanei a cincea este infiltrarea simpatizanților în întreaga țesătură a națiunii atacate și, în special, în poziții de decizie politică și a apărării naționale.
- Lipsa de viziuni și strategii a R. Moldova pentru viitor (Aderarea la UE – iluzie generată de clasa politică statalistă); … Zigmund Freid : ”Masele niciodată nu au dorit să cunoască adevărul. Ele vor iluzii, fără de care nu pot trăi”.
Rusia, în relațiile cu R.Moldova, și-a elaborat și a realizat demult o strategie imperială de subjugare și ne-a transformat în neocolonie. (Grija de a consolida coloana a cincea + dependența de sursele energetice, ca instrument de șantaj, declanșarea și menținerea războiului hibrid.Garanția și efectul acestei strategii – Transnistria cu datoria la gaze de 8 mlrde de dol. + prezența militară – o adevărată capcană, bombă cu efect de durată pentru statul R. Moldova).
Necesitatea elaborării unei Viziuni și Strategii, comune cu partea română, DE SUPRAVEȚUIRE și PROSPERARE – șansă a momentului:
- Calea noastră adevărată, fără alternativă, de supravețuire, ca parte a poporului, națiunii și Țării Românești, calea spre un viitor prosper :
Primul pas: Crearea/identificarea unui nucleu din personae notorii, patriotice, de pe ambele maluri ale Prutului, capabil să elaboreze un Proiect conceptual de Țară comun pentru România și R.Moldova, cu o viziune bine argumentată, bazată pe realitățile geopolitice actuale.
Concomitent, e nevoie de mobilizarea potențialului unionist la o luptă fără compromisuri cu Coloana a cincea.
Următorul pas – ?
Timotei ȚURCANU, coordonator al Consiliului Unirii, presedintele Fundației ”Turnul Dezrobirii Basarabiei”